Guvernul Bolojan Introduce O Nouă Taxă Auto. Până La 1.900 De Lei Anual – Stiri Bune


Taxă de poluare auto 2025: Ce trebuie să știe șoferii din România despre noua ecotaxă introdusă de Guvernul Bolojan

Începând cu luna iulie 2025, proprietarii de mașini vechi din România vor fi obligați să achite o nouă taxă de poluare auto, potrivit unei reglementări pregătite de Guvernul condus de Ilie Bolojan. Măsura este parte din angajamentele asumate de statul român prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și vizează atât persoanele fizice, cât și firmele din domeniul transporturilor.

Cum va funcționa noua ecotaxă auto

Potrivit ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, noul sistem de impozitare va fi implementat treptat și va ține cont de mai mulți factori: norma de poluare (Euro), vechimea autovehiculului și nivelul real de emisii. Taxa va avea două componente – una aplicată la momentul înmatriculării, iar alta anuală, integrată direct în impozitul auto local.

„Avem jaloane sensibile politic, iar ecotaxa pentru mijloacele de transport este unul dintre ele. Se va aplica atât pentru persoanele private, cât și pentru transportatori. Ordinul de ministru care va stabili tarifele pentru vehiculele grele trebuie emis până în iulie 2025”, a precizat ministrul Dragoș Pîslaru.

Impozit mai mare pentru mașinile vechi: până la 1.900 lei pe an

Specialiștii din industria auto susțin că autovehiculele mai vechi de 20 de ani ar trebui impozitate semnificativ, pentru a stimula înlocuirea lor cu modele mai puțin poluante.
Directorul Automobile Dacia, Mihai Bordeanu, a declarat că „România trebuie să aibă curajul de a descuraja folosirea rablelor”, subliniind că doar printr-un impozit consistent se poate reduce poluarea și se poate moderniza parcul auto.

Conform estimărilor actuale, proprietarii de mașini Euro 2 sau mai vechi ar putea plăti un impozit anual între 1.750 și 1.900 de lei, în funcție de capacitatea cilindrică și vechimea mașinii.

TollRo – noul sistem de taxare pentru camioane și transporturi grele

Pentru transportatorii rutieri, Guvernul pregătește lansarea sistemului TollRo, care va înlocui actuala rovinietă. Acesta va calcula tariful în funcție de distanța parcursă, emisiile de CO₂ și norma Euro a vehiculului.

Tarifele propuse variază între 0,04 și 0,15 euro/km, ceea ce ar putea duce la costuri anuale de peste 5.000 de lei pentru un camion Euro 3 utilizat zilnic. TollRo va avea două componente:

o taxă anuală fixă, în funcție de tonaj și tipul vehiculului;

o taxă variabilă per kilometru, raportată la nivelul de emisii.

Astfel, vehiculele comerciale ușoare și camioanele de până la 3,5 tone ar urma să plătească între 1.500 și 2.000 de lei anual.

Impactul asupra șoferilor și transportatorilor

Noua taxă va afecta în special șoferii cu venituri mici, care dețin în general mașini vechi, sub norma Euro 4. În zonele rurale, unde aceste autovehicule sunt încă predominante, o taxă de aproape 2.000 de lei pe an ar putea reprezenta o povară semnificativă.

În plus, operatorii din transporturi avertizează că măsura va genera creșteri de costuri, care se vor reflecta în prețurile produselor de pe piață. Estimările actuale indică o scumpire de 5–10% la bunuri și servicii, ca efect direct al noilor impozite și taxe de mediu.

De ce introduce Guvernul această taxă

Autoritățile susțin că noua taxă auto este necesară pentru atingerea obiectivelor de mediu impuse de Uniunea Europeană. România riscă să piardă finanțări de miliarde de euro din PNRR dacă nu aplică reformele privind decarbonizarea transporturilor și reducerea poluării.

Decarbonizarea sectorului rutier este o condiție-cheie pentru obținerea a peste 7,8 miliarde de euro destinate proiectelor de infrastructură, educație și sănătate.

Când intră în vigoare noile reglementări

Potrivit calendarului oficial, în iulie 2025 va fi publicat ordinul de ministru care va stabili tarifele pentru vehiculele grele și detaliile sistemului TollRo. În cazul persoanelor fizice, modificările Codului Fiscal, care includ integrarea ecotaxei în impozitul auto, ar urma să intre în vigoare de la începutul anului 2026.

Până atunci, Ministerul Finanțelor și Ministerul Transporturilor finalizează testele tehnice și simulările financiare pentru sistemul informatic care va gestiona noile taxe, în colaborare cu autoritățile europene, pentru a respecta cerințele Directivei Eurovignette.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *