Program școlar de la 8:00 la 17:00 pentru toți elevii. Reforma majoră propusă de Ilie Bolojan în educație – Stiri Bune


Reforma educațională propusă de Ilie Bolojan: program școlar 8-17, norme didactice majorate și burse corelate cu salariul minim

Ilie Bolojan, premierul desemnat, propune un set de schimbări majore în sistemul de educație, considerat de unii cea mai amplă reformă din ultimele decenii. Printre măsurile vizate se numără extinderea orarului școlar, creșterea normei pentru profesori și modificarea sistemului de acordare a burselor pentru elevi.

Program școlar prelungit: de la 8:00 până la 17:00

Una dintre propunerile centrale este prelungirea zilei școlare, astfel încât elevii să participe la activități educaționale de la ora 8 dimineața până la ora 17. Implementarea va fi treptată, printr-un program pilot care se va desfășura în cadrul schemei „Școala după școală”.

Scopul acestei inițiative este de a oferi elevilor o zi completă de educație structurată, ce va include atât cursuri clasice, cât și activități suplimentare, sprijin pentru recuperarea materiei și proiecte extracurriculare.

Norme didactice mărite, în funcție de nivel și zonă

Cadrele didactice sunt, de asemenea, vizate prin intenția de a crește norma de predare. Aceasta va fi diferențiată în funcție de nivelul de învățământ și localizarea unității de învățământ – urbană sau rurală.

În ceea ce privește universitățile, se propune creșterea orelor săptămânale de la 16 la 18, pentru a alinia sistemul autohton cu practici europene și pentru o repartizare mai echitabilă a muncii între cadrele universitare.

Bursele elevilor, raportate la salariul minim

O altă direcție importantă a reformei vizează revizuirea criteriilor de acordare a burselor. Se dorește ca acestea să fie mai bine adaptate realităților sociale și performanțelor academice ale elevilor.

„Bursele ar putea fi calculate în funcție de salariul minim net, ceea ce ar însemna alocarea unor sume corelate cu starea economică generală.”

Pe lângă acest aspect, vor fi definite clar categoriile de burse: sociale, de merit și de excelență, în ideea de a sprijini egalitatea de șanse și în același timp, a încuraja performanța.

Cantine în școli și sprijin pentru elevii defavorizați

Planul include și extinderea programelor pentru cantine școlare, în special în zonele vulnerabile. Aceste măsuri urmăresc să asigure o masă caldă zilnică tuturor copiilor înscriși în programul extins.

Totodată, vor fi lansate inițiative pentru sprijinirea elevilor cu dificultăți la materiile de bază, prin programe remediale. Implementarea acestora depinde de disponibilitatea fondurilor și de colaborarea cu administrațiile locale și sectorul privat.

Schimbări profunde pentru școlile din mediul rural

O componentă importantă a planului vizează reconfigurarea educației din zonele rurale. Vor fi direcționate fonduri pentru modernizarea infrastructurii, dotarea cu echipamente și acordarea de stimulente pentru atragerea profesorilor în aceste regiuni.

„Evaluarea standardizată a cadrelor didactice și formarea lor continuă reprezintă alte priorități majore în acest segment.”

Reorganizarea universităților ineficiente

În ceea ce privește învățământul superior, se analizează posibilitatea comasării sau chiar a desființării universităților care nu oferă rezultate satisfăcătoare. Obiectivul este eficientizarea resurselor și îmbunătățirea calității educației.

„Printre criteriile vizate se numără numărul mic de studenți, lipsa de performanță, dificultățile administrative și slaba integrare pe piața muncii a absolvenților.”

Chiar dacă această măsură ar putea întâmpina rezistență, susținătorii reformei consideră că este necesară pentru a consolida instituțiile universitare performante și pentru a reduce risipa.

O nouă direcție pentru învățământul românesc?

Programul de guvernare propus de Ilie Bolojan oferă o abordare structurată și ambițioasă a educației din România. Dacă va fi pus în aplicare, acesta ar putea transforma în mod radical modul de funcționare al sistemului educațional.

Cu accent pe modernizare, echitate și performanță, proiectul urmărește alinierea la standardele europene și diminuarea discrepanțelor între mediile sociale, geografice și educaționale existente în prezent.



Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *