Dorinel Umbrărescu, supranumit „Regele Asfaltului”, a reușit să se impună ca lider incontestabil în domeniul infrastructurii rutiere din România. Companiile sale, reunite sub umbrela UMB Group, sunt responsabile pentru o bună parte din lucrările majore de autostrăzi finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), însumând aproximativ 80% din proiectele în curs.
Pe șantierele sale lucrează mii de muncitori, mulți dintre ei fiind români întorși din străinătate – din țări precum Italia, Spania, Germania sau Marea Britanie – atrași de salariile competitive, care pot ajunge până la 10.000 de lei lunar, net. Aceștia beneficiază, în general, de contracte legale de muncă, zile libere și condiții de lucru care rivalizează cu cele din Vestul Europei.
UMB Group: lider absolut în construcția de autostrăzi
Grupul de firme controlat de Dorinel Umbrărescu gestionează lucrări pe tronsoane importante din rețeaua rutieră a țării, inclusiv pe A1, A3, A7 și A8, totalizând în prezent aproape 350 km în construcție. În paralel, UMB deține contracte pentru peste 800 km de autostradă și drum expres, iar peste 1.000 km sunt deja realizați și dați în folosință.
Potrivit celor mai recente date publicate de CNAIR, compania lui Umbrărescu are în portofoliu 53% din lungimea totală a proiectelor contractate și 45% din valoarea totală a acestora – circa 13 miliarde de euro (fără TVA).
Forță de muncă bine plătită, dar nemulțumită
Pe fondul succesului spectaculos în infrastructură, compania lui Umbrărescu a devenit un magnet pentru muncitorii români din diaspora. Salariile peste media pieței, stabilitatea aparentă și ritmul intens de lucru au determinat mulți români să renunțe la străinătate în favoarea unui loc de muncă acasă.
Totuși, în ultimele săptămâni au apărut nemulțumiri din partea unor angajați. Pe rețelele sociale au fost semnalate întârzieri salariale și blocaje financiare. Pe o pagină dedicată infrastructurii rutiere („Drum Expres Focșani-Brăila-Constanța”), mai mulți angajați au susținut că firma ar fi sistat plățile, iar activitatea pe anumite șantiere ar fi fost suspendată temporar.
„Plățile s-au oprit, nu se mai fac comenzi, totul e blocat financiar. Pe A8 s-a anunțat că vacanța va începe mai devreme și este pe termen nedeterminat”, a scris unul dintre muncitori.
În mod normal, salariile erau achitate în jurul datei de 15 ale lunii, pentru munca din luna anterioară. Acum, angajații sunt îngrijorați că vor întâmpina întârzieri sau chiar lipsa totală a remunerației. De asemenea, au fost voci care au semnalat neplata diurnelor, mai ales în rândul șoferilor.
Situație tensionată, viitor incert
Deși UMB Group rămâne un colos al infrastructurii românești, tensiunile recente dintre angajatori și angajați ridică semne de întrebare. Pe fondul volumului uriaș de lucrări și a responsabilității asumate în cadrul PNRR, orice dezechilibru financiar sau logistic poate avea efecte în lanț.
În timp ce mii de muncitori așteaptă lămuriri, publicul și autoritățile urmăresc cu atenție evoluția situației pe șantierele conduse de Dorinel Umbrărescu.