Deși mai puțin cunoscută decât Transalpina sau Transfăgărășan, Transapuseana (Drumul Județean 107I din județul Alba) a devenit, în mai puțin de un an de la deschidere, una dintre cele mai apreciate șosele montane din România, scrie Adevărul.
Citește și: Peste 100 de amenzi date pentru turiștii români la Marea Neagră
În ultimii ani, autoritățile din Alba au investit peste 70 de milioane de euro, cu fonduri europene, pentru a transforma un drum local de munte (parțial neasfaltat) într-o șosea modernă de aproape 80 de kilometri, care străbate una dintre cele mai spectaculoase regiuni ale țării: Munții Apuseni.
Construită cu fonduri europene
Noua șosea montană, realizată în circa cinci ani, a captat admirația turiștilor și și-a câștigat treptat un loc special în topul preferințelor celor pasionați de călătorii.
„Am parcurs cu bicicleta acest traseu. Am străbătut România atât pe bicicletă, cât și prin alergări montane și drumeții. Pentru mine, TransApuseni este Top 1 în România ca traseu. Autentic românesc. Este, după părerea mea, cea mai frumoasă zonă din România în privința traseelor. Am rămas efectiv fără cuvinte pe tot parcursul ei. Doar contemplam tot ceea ce trăiam, simțind cu toată ființa noastră frumusețea locului”, a relatat o tânără care a străbătut Transapuseana pe bicicleta.
Unii români au reclamat că anumite porțiuni ale șoselei montane sunt înguste, ceea ce le-a îngreunat traversarea cu mașinile.
Potrivit Consiliului Județean Alba, Transapuseana a reprezentat cea mai mare investiție realizată vreodată într-un drum județean din România. Peste 200 de persoane au lucrat pe șantierul DJ 107I, care străbate localitățile Aiud (DN1), Aiudul de Sus, Rîmeț, Brădești, Geogel, Măcărești, Bîrlești Cătun, Cojocani, Valea Bărnii, Bîrlești, Mogoș, Valea Albă, Ciuculești, Bucium, Izbita, Coleșeni, Bucium Sat și Cerbu (unde se intersectează cu DN 74).
„Lucrările din cadrul acestui proiect au vizat reabilitarea părții carosabile prin realizarea unei fundații din balast și piatră spartă, la care s-au adăugat două straturi de mixturi asfaltice – în total 80 km (120.000 tone) –, precum și lucrări speciale, precum turnarea a 56.600 metri cubi de beton în ziduri de sprijin, construirea a 15 poduri și podețe noi, montarea a 93 de separatoare de hidrocarburi, amenajarea și montarea de rigole pentru scurgerea apelor pe o lungime de 57 km și instalarea de parapeți metalici pe mai mult de 50 de kilometri”, preciza un comunicat al CJ Alba.
De ce este Transapuseana specială
Traseul Transapuseanei pornește din Aiud și urcă treptat până la peste 1.100 de metri altitudine, traversând plaiurile Apusenilor presărate cu sate izolate, cu gospodării tradiționale aflate la distanțe considerabile unele de altele.
Drumul trece prin așezările moților și pe lângă rezervații naturale precum Detunatele sau Cheile Râmețului, pentru ca mai apoi să coboare spre comuna Bucium, un loc cu istorie în Apuseni, celebru datorită povestirilor lui Ion Agârbiceanu, situat în apropierea orașelor Abrud și Câmpeni.
Spre deosebire de Transalpina și Transfăgărășan, care străbat zone alpine sălbatice, șoseaua din Apuseni este animată de satele de munte, mai puțin populate decât odinioară, dar care își păstrează, în mare parte, farmecul patriarhal. Locuirea în aceste zone înalte rămâne un element definitoriu al regiunii.
„Fără a atinge înălțimile semețe care dau frumusețea Munților Făgăraș, Piatra Craiului sau Rodnei, Munții Apuseni dezvăluie turiștilor frumuseți nebănuite, de cu totul altă natură. Nicăieri, în ceilalți munți, nu găsești o îmbinare mai armonioasă între linia domoală a plaiurilor și verticalitatea rupturilor, nicăieri nu găsești o asemenea concentrare de fenomene naturale și monumente ale naturii, nicăieri omul nu și-a legat atât de organic viața de munte, încadrându-se în peisajul natural”, arătau autorii ghidului turistic Munții Apuseni, în anii ’80.
Citește continuarea pe ADEVĂRUL.RO.
Citește și: Chongqing, „orașul 8D” din China, noua destinație preferată de turiștii străini