Aproape 50.000 de permise de angajare în muncă au fost emise anul acesta pentru străinii care doresc să lucreze în România, majoritatea fiind pentru lucrători permanenţi, anunţă marţi Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI).
”În perioada 1 ianuarie – 31 iulie a acestui an, poliţiştii de imigrări au emis, la nivel naţional, 49.643 de avize de angajare în muncă pentru străinii care doresc să lucreze în România. Contingentul aprobat pentru anul în curs a fost utilizat în proporţie de 49,6 %”, informează IGI.
Majoritatea avizelor au fost eliberate pentru lucrători permanenţi, fiind înregistrate 49.139 de astfel de documente.
Totodată, 169 de avize au fost acordate pentru lucrători sezonieri, 115 avize au fost pentru lucrători înalt calificaţi.
Alte 187 de persoane au primit aviz de angajare ca lucrători detaşaţi, în timp ce 28 de avize au fost emise pentru lucrători ICT – respectiv persoane transferate în cadrul aceleiaşi companii.
Au mai fost acordate patru avize pentru lucrători au pair şi un aviz pentru un lucrător stagiar.
”Inspectoratul General pentru Imigrări continuă să sprijine angajatorii din România prin digitalizarea şi eficientizarea procedurilor de emitere a avizelor, în concordanţă cu reglementările legale în vigoare”, precizează instituţia.
Persoanele interesate de angajarea străinilor pot accesa secţiunea dedicată pe site-ul oficial al instituţiei, pentru informaţii detaliate privind condiţiile şi etapele necesare obţinerii avizului de angajare: https://igi.mai.gov.ro/obtinerea-avizului/ .
Inspecția Muncii: Cetațeni străini fără contract și fără permise de muncă, descoperiți în urma controalelor la nivel național
Există, în plus, şi strpini angajaţi la negru. Inspecția Muncii a desfășurat, în perioada 28 iulie – 1 august 2025, o amplă campanie de control la nivel național pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind angajarea cetățenilor străini în România.
Campania a vizat relațiile de muncă, securitatea și sănătatea în muncă, dar și obligațiile din Ordonanța nr. 25/2014 privind încadrarea și detașarea străinilor pe teritoriul țării.
Acțiunea a fost organizată în parteneriat cu Inspectoratul General pentru Imigrări, în baza planului de cooperare operativă pentru prevenirea și combaterea muncii ilegale a străinilor în 2025.
În domeniul relațiilor de muncă, inspectorii au efectuat 658 de controale, în urma cărora au fost aplicate 207 sancțiuni contravenționale, dintre care 116 amenzi totalizând 1.631.800 lei. Au fost identificate 64 de persoane care prestau muncă nedeclarată, dintre care 40 erau cetățeni străini. De asemenea, 22 de lucrători străini nu aveau aviz de angajare.
Pentru remedierea neregulilor, autoritățile au impus 665 de măsuri obligatorii pentru intrarea în legalitate.
Pe zona de securitate și sănătate în muncă, au fost făcute 429 de controale, în urma cărora s-au aplicat 423 de sancțiuni contravenționale, inclusiv 94 de amenzi în valoare de 539.000 lei.
Inspectorii au dispus oprirea a trei echipamente de muncă și sistarea activității în două locuri de muncă.
Au fost impuse 525 de măsuri obligatorii pentru intrarea în legalitate.
Dacă nu aveți cetățenia română sau cetățenia unui alt stat membru al Uniunii Europene, Spațiului Economic European ori a Confederaţiei Elveţiene vă puteți angaja în România, cu aviz de angajare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
- Activitatea angajatorului nu a fost înființată sau nu se derulează în scopul principal de a facilita intrarea străinilor pe teritoriul României;
- Angajatorul desfășoară efectiv activitate în domeniul de activitate pentru care solicită avizul de angajare de minimum 1 an;
- Locurile de muncă vacante nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai statelor membre UE/SEE sau de rezidenți permanenți pe teritoriul României;
- Îndepliniți condițiile speciale de pregătire profesională, experiență în activitate și autorizare;
- Faceți dovada faptului că sunteți apt din punct de vedere medical să desfășurați activitatea respectivă;
- Nu aveți antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o desfășurați sau urmează să o desfășurați pe teritoriul României;
- Vă încadrați în contingentul anual aprobat prin Hotărâre a Guvernului;
- Angajatorul are achitate la zi obligațiile către bugetul de stat;
- Angajatorul desfășoară efectiv pe teritoriul României activități compatibile cu funcția pentru care solicită încadrarea în muncă a străinului;
- Angajatorul/beneficiarul prestări servicii să nu fi fost sancționat pentru muncă nedeclarată sau angajare ilegală, în ultimele 6 luni anterioare soluționării cererii în cazul lucrătorilor permanenți/sezonieri/stagiari/transfrontalieri/înalt calificați/au pair/detașați/ICT.
Ce permise se pot obţine. În funcție de tipul activității pe care doriți să o desfășurați în România, vă puteți angaja ca:
– lucrător permanent – străinul încadrat în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
– lucrător stagiar – străinul încadrat în muncă pe teritoriul României în baza avizului de angajare, titular al unei diplome de învățământ superior sau care urmează o formă de învățământ superior într-o țară terță, care participă pe teritoriul României la un program de stagiu, cu durata determinată, în scopul îmbunătățirii pregătirii profesionale sau obținerii unei calificări profesionale, precum și al îmbunătățirii cunoştinţelor lingvistice şi culturale;
– lucrător sezonier – străinul care își menține reședința principal într-un stat terț, dar locuiește temporar pe teritoriul României, fiind încadrat în muncă pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare, pentru a presta o activitate care se desfășoară în funcție de succesiunea anotimpurilor;
– lucrător transfrontalier – străinul, cetăţean al unui stat ce are frontieră comună cu România şi care locuieşte în zona de frontieră a statului respectiv, încadrat în muncă într-o localitate de frontieră de pe teritoriul României cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
– lucrător înalt calificat – străinul încadrat în muncă pe teritoriul României pe un loc de muncă înalt calificat, cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată sau pe durată determinată de cel puțin șase luni, încheiat cu un angajator în baza avizului de angajare;
– lucrător detaşat – străinul calificat, detașat temporar de la intreprinderea stabilită intr-o țară terță, la care este și rămâne angajat cu contract de muncă valabil, la un beneficiar al prestării de servicii care aparține acelei intreprinderi sau aceluiași grup de intreprinderi cu intreprinderea de la care se face detașarea ori cu care intreprinderea a încheiat un contract care presupune detașarea unui angajat al acesteia pe teritoriul României.
– lucrător ICT (persoană transferată în cadrul aceleiaşi companii) – străinul care locuieşte într-o ţară terţă la data depunerii cererii pentru avizul de detaşare şi care face obiectul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii.
– lucrător au pair – străinul încadrat în muncă temporar de o familie gazdă, pe teritoriul României, pentru a-și îmbunătăți cunoștințele și competențele lingvistice în schimbul unor activități casnice ușoare și de îngrijire a copiilor.
Ce permise se pot obţine. Consultați condițiile și documentele necesare pentru obținerea avizului de angajare, în funcție de tipul acestuia:
La depunerea cererii pentru eliberarea permisului de angajare/detașare, angajatorul/beneficiarul prestării de servicii va plăti astfel:
- pentru avizul de angajare pentru lucrător permanent, detașat, transfrontalier, stagiar, înalt calificat, au pair, angajatorul va achita echivalentul în lei a 100 euro;
- pentru avizul de muncă pentru lucrător sezonier, angajatorul va achita echivalentul în lei a 25 euro;
- echivalentul în lei a 25 euro în cazul în care angajatorul intenționează să încadreze în muncă un străin titular al dreptului de ședere temporară pentru studii după absolvirea studiilor sau pentru titularul dreptului de ședere temporară pentru reîntregirea familiei, precum și în cazul schimbării angajatorului sau a funcției, la același angajator.